Anònim
Darrer quart del segle XIII
Crist en Majestat seu en un tron de motius ogivals, vestit amb túnica verda i mantell vermell folrat de pell; beneeix amb la mà dreta i sosté un orbe amb l’esquerra. Dins la màndorla de fons blau estrellat hi ha també un sol i una lluna amb rostres humans, i a fora, als carcanyols, el Tetramorf. La pintura està executada al tremp, amb complement de pastiglia de guix antigament daurada amb colradura per a la màndorla, les aurèoles i el fermall del mantell de Jesús. La cresteria mostra la Mare de Déu amb el Nen entre sis medallons emmarcats per fullatge, tot plegat coronat amb crestes de vora daurada animades amb quadrifolis d’estuc i colradura. El conjunt s’havia atribuït a tallers de La Seu d’Urgell, però investigacions recents han establert que prové d’una església no identificada de la Vall d’Aran, que fins 1805 va pertànyer a la diòcesi francesa de Comenge. Formà part de la col·lecció Pascó de Barcelona; el 1909, l’antiquari Joan Cuyàs la va vendre al MEV.
Es tracta d’un exemple del tipus de baldaquí-plafó, només conservat a Catalunya. Consistia en un panell pla sostingut damunt l’altar per bigues ancorades a les parets de l’absis. Se’n conserven uns pocs exemples més entre museus i esglésies catalanes; el més antic és l’anomenat Baldaquí de Ribes, també al MEV. Se suposava que els panells dels baldaquins se situaven en una posició lleugerament inclinada, fins que el 2008 l’examen tècnic del conjunt de Tost (plafó al MNAC, biga i cresteria al MEV) va demostrar-ne la posició completament plana. Tots els exemples coneguts representen el Crist en Majestat: els baldaquins servien com a finestra a una altra realitat sobrenatural, a fi d’oferir a l’espectador una llambregada del Cel a través de la celebració de la litúrgia.
Marc Sureda i Jubany
Sala5 ,Planta0
4 Romànic
5–6–7–8 Gòtic
Vall d’Aran o bisbat de Comenge
Darrer quart del segle XIII
Pintura al tremp sobre fusta
185 x 178 cm (plafó)
Procedent d’una església de la Vall d’Aran
MEV 4120-4121