Anònim
Vers el 1187
L'autor d'aquest frontal d'altar és el mateix que a finals del segle XII va realitzar les pintures murals d'una absidiola dedicada a sant Tomàs Becket de l'església de Santa Maria d'Ègara (Terrassa). Aquest cas és un dels exemples més significatius per demostrar que en moltes ocasions els autors de les pintures murals i dels frontals d'altars eren els mateixos tallers. Des d'un punt de vista estilístic aquest frontal està relacionat amb les pintures d'aquesta època de la regió francesa del Poitou. A l'església de Sant Vicenç d'Espinelves l'any 1187 es va aixecar una nova nau amb un absis, moment en el qual cal suposar que es va instal·lar aquest frontal d'altar dedicat a la Verge. El frontal està presidit per la figura de la Mare de Déu i l'Infant dintre d'una màndorla sostinguda pel lleó, símbol de l'evangelista Marc, i el brau, símbol de l'evangelista Lluc. Als compartiments laterals superiors hi ha per un costat l'escena de l'Adoració dels Reis Mags –Gaspar, Baltasar i Melcior– guiats pel gran estel de vuit puntes que apareix sobre de la màndorla, i per l'altre l'episodi de l'entrada de Jesús a la ciutat de Jerusalem. Als dos compartiments inferiors hi ha els sis profetes que van predir la vinguda del Messies, els quals porten un filacteri amb la inscripció del seu nom que els identifica: Isaïes, Jeremies, David, Ezequiel, Daniel i Zacaries. Veure article a Viquipèdia
Sala4 ,Planta0
4 Romànic
5–6–7–8 Gòtic
Tallers de Vic
Vers el 1187
Pintura al tremp sobre fusta de roure
87,5 x 147 x 8 cm
Provinent de l'església de Sant Vicenç d'Espinelves (Osona)
MEV 7