Fragments del basament de la portada occidental de la catedral

Lapidari

Taller de Vic-Ripoll

Segona meitat del segle XII

Localització icon

L'antiga catedral romànica de Vic va ser enderrocada a finals del segle XVIII per permetre la construcció de l'actual seu catedralícia. Al final de la Guerra Civil Espanyola, els anys 1941-1942, es van dur a terme unes excavacions que van permetre retrobar alguns elements importants de la Catedral enderrocada. Aquestes excavacions van ser dirigides pel Dr. Eduard Junyent, conservador del Museu Episcopal de Vic. Gràcies a elles es va recuperar la cripta romànica, que va poder ser reconstruïda amb molta fidelitat i que actualment pot ser visitada a l'interior de la catedral. Les mateixes excavacions van treure a la llum el basament de la portada principal de ponent de l'antiga seu romànica, en el seu estat fruit de la reforma de la segona meitat del segle XII. Al llarg de la història del MEV, amb alguns dels fragments recuperats s'ha volgut restituir l'aspecte de les parts baixes d'aquesta portalada en les diferents instal·lacions de la col·lecció lapidària. La forma i les proporcions del basament de les columnes –tres a cada costat– i dels pilars, sobre els quals se sostenien els arcs en degradació o arquivoltes que emmarcaven la porta, donen a entendre que es tractava d'una portada monumental amb un important desplegament escultòric (del qual es conserven al MEV altres restes), comparable a grans trets a la del monestir de Ripoll.

Sala3 ,Planta-1

1 Història del Museu

2 Arqueologia

3 Lapidari