Anònim
Segle XVI
És una altra de les milers de "dinanderies" alemanyes (Nuremberg) conservades a l'occident europeu, la qual cosa indica una producció massiva, originada cap al 1500. Aquest exemplar procedeix de la mateixa ciutat de Vic. Envoltada per una orla epigràfica, està centrada per un tema prou repetit en aquesta manufactura, encara que no tant com altres. Es tracta de l'Anunciació mesclada amb un tema complementari: la cacera mística de l'unicorn, desenvolupat preferentment en l'art alemany envers l'any 1500. L'arcàngel Gabriel persegueix un unicorn fent sonar el seu corn de caça i amb l'ajut de la seva canilla de quatre gossos, que simbolitzen la "Iustitia", la "Misericordia", la "Pax" i la "Veritas". L'animal fantàstic es refugia a la falda de la Mare de Déu, ja que, segons els bestiaris, l'unicorn, terriblement ferotge, només admet el contacte de les mans amb les verges. L'unicorn personifica aquí a Crist, assenyalant amb la seva banya el ventre virginal de Maria: això, junt amb l'aparició de l'Esperit Sant, indica el moment exacte de l'Encarnació. Per tant, es tracta d'una visualització biblicosimbòlica de l'Anunciació i de l'Encarnació, que són pràcticament simultànies. En pintura, aquest tema de l'Anunciació-cacera admet un gran desenvolupament d'elements simbòlics que aquí han d'estar forçosament el·líptics, encara que es representa també la «Turris Eburnea » (torre de marfil), epítet de la Mare de Déu.
Sala20 ,Planta2
18 Pell
19 Orfebreria i metall
20 Forja
21 Ceràmica
22 Galeries d’estudi
Alemanya
Segle XVI
Llautó repussat, cisellat i encunyat
4,5 x Ø38,6 cm
Provinent de Vic (Osona)
MEV 3620