Anònim
Entre els segles IV aC i IV dC
Es tracta d’un fragment de cartonatge de mòmia, és a dir, d’una coberta de tela estucada que s’aplicava mentre era fresca damunt el cos momificat i embenat i que després, un cop seca, es podia pintar per tal d’oferir decoració significativa, a més de protecció. Aquesta solució es generalitzà sobretot a partir de la Dinastia XXII (segles X-VIII aC) perquè resultava més econòmica que els recobriments de fusta estucada. En aquest cas, podria tractar-se d’un fragment de cobertura total (com la de la mòmia de Nadegaubastisred, MEV 3001, justament d’aquella dinastia) o bé només de la part baixa d’una plantilla pectoral. En tot cas, es tracta d’una peça tardana, segurament d’època ptolemaica.
És habitual que els cartonatges es decoressin amb escenes relatives al trànsit del difunt cap al Més Enllà. A la peça s’hi veuen quatre sectors amb escenes figurades, separades per franges decorades amb rectangles o línies verticals. A la primera escena, el déu Anubis du a terme una momificació, acompanyat de les deesses Isis i Neftis. A la segona s’hi veu la barca solar del crepuscle, guiada per Horus i amb amb el déu Atum i les dues deesses esmentades a dins; i al registre de sota, la barca del matí, també guiada per Horus i en aquest cas amb el déu Sol en forma d’infant. Al darrer registre, repartit en columnes verticals, s’hi van pintar els quatre genis tutelars de les vísceres del difunt, que també es representen als vasos canops. A més d’il·lustrar sobre la visió egípcia de la ultratomba, la peça reflecteix bé la imatge zoocefàlica característica de molts déus egipcis, originada en l’associació d’un comportament o tret físic animal amb determinats conceptes sobrenaturals.
Marc Sureda i Jubany
Sala2 ,Planta-1
1 Història del Museu
2 Arqueologia
3 Lapidari
Egipte
Entre els segles IV aC i IV dC
Cartonatge de lli i guix pintat al tremp
53,5 x 21 cm
Procedent d’Egipte
MEV 3006