El tresor ocult. La creu de Sant Joan de les Abadesses

Ed. Museu Episcopal de Vic, 2020. Edició en català

El Museu Episcopal de Vic publica el llibre El tresor ocult. La creu de Sant Joan de les Abadesses, un volum de 142 pàgines íntegrament dedicat a una de les més belles creus de l'orfebreria gòtica catalana. L'estudi monogràfic tracta aquest objecte conservat al MEV des de diferents punts de vista (antecedents tipològics i formals, paral•lels, estil, tècniques artístiques i anàlisi de materials, relíquies, funcionalitat litúrgica), mitjançant l'aplec de les noves dades aparegudes en els darrers anys, des de la detecció de relíquies al seu interior durant la restauració de 2016-2017 fins al descobriment del contracte original de l'obra l'any 2018 per l'arxiver Joan Ferrer. També inclou fitxes d'una selecció d'objectes del MEV relacionats amb diferents aspectes de l'estudi. L'edició del llibre ha gaudit del suport d'un projecte de recerca de la Universitat de Barcelona.

Josep M. Riba i Farrés (Museu Episcopal de Vic)

Signe i instrument. Les raons de ser d’una creu d’argenteria
Marc Sureda i Jubany (Museu Episcopal de Vic)

La creu de Sant Joan de les Abadesses. Consideracions sobre la seva ornamentació, iconografia i estil