Anònim
Teixit (segle XIV), brodat (segle XIV)
Teixit exterior de sarja de quatre, ordit i trama de seda ocre, primitivament blanca. Teixit interior de tafetà decorat per bastes de trama, ordit de seda, trama de seda i argent daurat. Folre de lli, lligament plana, ordit i trama de lli color cru. Tots tres teixits són fets en teler de llisos i pedals. No es coneix el lloc exacte de fabricació dels teixits. Decoració amb brodats fets sobre una base de tela de lli posada en un bastidor i aplicats posteriorment sobre el teixit de sarja de seda. Els brodats són de sedes policromes a punt de matís i de figures; i d'argent daurat a punt d'or tibat. Les dues cares de la mitra són contornejades per la part superior per una línia que forma la branca d'on surten fulles d'acant, formant una estructura equivalent al guardapols de la taula d'un retaule. El centre, la part inferior i els laterals de cada cara es decoren amb una estreta franja de fil d'argent daurat, on hi ha quadrilòbuls amb un rombe a l'interior que alternen decoració de creu gammada i de flor de quatre pètals, ambdues d'or sobre fons de seda. Entre els quadrilòbuls hi havia pedres aplicades, desaparegudes, de les quals només en resta l'espai buit. A cada cara, a cada un dels costats de la franja vertical, hi ha un quadrilòbul amb una figura a l'interior. A la cara del davant hi ha representada l'Anunciació. L'Arcàngel Gabriel és al quadrilòbul esquerre amb un filacteri a la mà que diu: «Ave Maria»; al de la dreta hi ha la Mare de Déu dempeus amb el llibre a la mà, amb el gerro amb tres lliris davant seu a terra, el colom damunt del seu nimbe, i darrere un seient de peus i respatller alts. Ambdues figures tenen els cossos inclinats amb la característica inclinació gòtica. Al damunt de cada figura, fora del quadrilòbul, hi ha un petit cercle, amb un quadrilòbul interior, que té una flor d'or al centre. La cara del darrere té la mateixa distribució, representa la Coronació de la Mare de Déu. Al quadrilòbul de l'esquerra hi ha Maria, asseguda damunt d'un ampli banc amb fulles d'acant als extrems, porta una corona al cap i té les mans juntes en senyal d'adoració. Al quadrilòbul de la dreta hi ha Jesús assegut, coronat amb corona de flors de lis, amb la mà dreta beneeix la seva Mare i amb l'esquerra agafa l'orbe, amb una creu al damunt, que descansa sobre el banc. Les ínfules porten serrell de seda vermella. La iconografia de la mitra correspon a l'exaltació de la figura de Maria, identificada amb la representació de l'Església, exaltació que comença amb l'Anunciació de la maternitat divina i acaba amb la seva coronació com a Reina del Cel, temàtica molt sovintejada en el període gòtic. El brodat és de gran delicadesa des del punt de vista tècnic. Estilísticament és dins del més pur gòtic trescentista. No se sap amb exactitud el seu lloc de fabricació. Té molts punts de contacte, iconogràfics, estilístics i tècnics, amb el brodat gòtic anglès, l'"opus anglicanum". D'altra banda les cares i actituds són també molt properes al brodat cortesà gòtic francès. Cal un estudi aprofundit d'aquesta mitra per arribar a unes conclusions exactes. Es tracta d'una mitra abacial, no episcopal. L'abat del monestir de Santa Maria de l'Estany era abat mitrat, és a dir, amb la mateixa categoria d'un bisbe, podia portar mitra i crossa com els bisbes. Es conserven molt poques mitres abacials d'època gòtica i això fa encara més valuosa aquesta peça.
Sala15 ,Planta1
9–10–11 Gòtic
12–13–14 Renaixement
15–16 Teixit i indumentària
17 Vidre
Itàlia (?), Espanya (?) (teixit); França (?), Anglaterra (?) (brodat)
Teixit (segle XIV), brodat (segle XIV)
Teixit: ordit i trama de seda, sarja i tafetà decorat per bastes amb ordit de seda i trames d'or; Brodat: sedes policromes i fil de plata daurada
28,5 x 30 cm
Provinent del monestir de Santa Maria de l'Estany (Bages)
MEV 374