Frontal de la Pietat

Teixit i indumentària

Anònim

Teixit i passamaneria (segle XV), brodat (últim quart del segle XV, vers el 1480)

Localització icon

Teixit de fons de vellut negre d'un sol cos, ordit de fons i de pèl de seda, trama de seda; fet en teler velluter de llisos i pedals. Serrell de passamaneria de seda negra i or, fet en teler de passamaneria. Teixit i serrell segurament fabricats a València. Decoració amb brodats fets sobre una base de tela de lli posada en un bastidor i aplicats posteriorment sobre el teixit de vellut. Els brodats són de sedes policromes a punt de matís, de figures i de cordonet; i d'or i argent a punt tibat, seda tibada subjectada per fil d'or, escacat i farcit. Llustrins aplicats. Tafetà de seda aplicat damunt del vellut formant el paisatge i brodat amb fils de seda i llustrins. Segurament obra d'un taller de Sant Joan de les Abadesses. A la part superior hi ha una franja amb la següent inscripció brodada: «JHS Nazarenus Rex Iudeorum», amb una creu intercalada entre cada mot. Sota la franja hi ha el serrell. A ambdós laterals del frontal hi ha cada un dels escuts de la família Folcrà, amb una H de seda negra brodada sobre brodat de fil d'argent, i Cardona, amb un colom de seda blanca brodat sobre fons de fils d'or brodats, envoltats de fullaraca gòtica. L'escena central, aplicada, té fons de tafetà de seda verda, i representa la Pietat. Al centre hi ha la Mare de Déu asseguda sota la Creu, coberta amb un mantell negre; té a la falda el Crist mort. A la seva dreta hi ha sant Joan Baptista, qui amb la mà dreta assenyala l'anyell que porta a coll en el braç esquerre. Al costat esquerre de la Mare de Déu hi ha santa Maria Magdalena, que té a les mans el pot d'ungüents. Entre les tres figures hi ha els instruments de la Passió amb una distribució no realista, com penjats en el paisatge. El frontal no és dels de realització més perfecta dels fets per al monestir de Sant Joan de les Abadesses. Dels quatre frontals amb el mateix origen que hi ha al Museu Episcopal de Vic, és el que està més mal conservat, suposem que pel seu ús més sovintejat. La representació és d'un gran expressionisme, especialment les figures de la Mare de Déu i el Crist. S'inclou dins de l'estil internacional de pintura a l'agulla.

9–10–11 Gòtic

12–13–14 Renaixement

15–16 Teixit i indumentària

17 Vidre