Compartir

Capa pluvial de sant Miquel Arcàngel

Teixit i indumentària

Anònim

Últim quart del segle XV

Localització icon

Teixit de vellut verd maragda d'un sol cos, fons sarja de tres; ordits de pèl i de fons de seda i trama de seda. Fet en teler velluter de llisos i pedals; fabricat a València. Decoració amb brodats fets sobre una base de tela de lli posada en un bastidor. Brodat decoratiu d'or tibat aplicat sobre el vellut. Els brodats de l'escapulari, el capelló i la tanca són de sedes policromes a punt de matís, de seda fluixa, i cadeneta; i d'or i argent a punt tibat, anellat, escacat i farcit. Brodat fet segurament a Vic. Tot el vellut està cobert de brodat d'or tibat formant línies horitzontals de magranes de grans dimensions, tot imitant els velluts llavorats amb el mateix motiu contemporani. L'escapulari i el capelló tenen brodats de pintura a l'agulla amb figures. L'escapulari té vuit capelles rectangulars, que cauen paral·lelament en vertical per davant de l'oficiant, quan la capa és portada. La capella central, que correspon al capdamunt de l'esquena de qui porta la capa, és més petita i no segueix la linealitat de les altres capelles, aquesta és posada de manera que les figures siguin vistes en vertical quan la capa és portada. La capella central representa la Mare de Déu amb l'Infant, que aguanta amb la mà el globus que representa l'orbe. Al costat dret de la capella central n'hi ha quatre que tenen brodades figures de sants amb un llibre o amb els atributs que els identifiquen: sant Jaume el Major amb el llibre, sant Joan Baptista assenyalant l'anyell que porta damunt d'un llibre, sant Sebastià lligat en un arbre i travessat per sagetes i santa Bàrbara amb la torre a la mà. Al costat esquerre de la capella central hi ha quatre capelles més amb sant Bartomeu amb el coltell, sant Joan Evangelista a Patmos amb el calze, sant Cristòfol portant l'infant Jesús sobre l'espatlla i santa Maria Magdalena amb el pot d'ungüent. Cada capella té a la part superior un arc ogival, el fons és pla, d'or escacat brodat amb formes geomètriques, i el terra vol donar un fals efecte de perspectiva. El capelló correspon a l'antiga caputxa de les primitives capes pluvials, que servien per protegir-se de la pluja en les cerimònies realitzades a l'aire lliure. En deixar d'utilitzar-se, la caputxa esdevingué molt petita i en el gòtic es transformà en el capelló, gran i pla, apte per portar-hi escenes o figures brodades. El capelló té brodat sant Miquel Arcàngel vencent el diable, el sant que dóna nom a la capa. La figura és representada sobre un fons pla d'or escacat. La tècnica del brodat és especialment acurada en la part purament decorativa del vellut. Estilísticament equival a la darrera etapa de la pintura gòtica.

Llegir més

Localització

Sala15 ,Planta1

9–10–11 Gòtic

12–13–14 Renaixement

15–16 Teixit i indumentària

17 Vidre

Detalls de l’obra

Lloc d’execució

València (teixit); Catalunya (brodats)

Període

Últim quart del segle XV

Material

Teixit: ordits i trama de seda, vellut; Brodats: sedes, fil d'or i de plata

Dimensions

169 x 323 cm

Procedència

Procedència desconeguda

Número d’obra

MEV 1312