Anònim
Inicis del segle XV
Les quatre cares del buc rectangular d’aquesta arqueta estan decorades amb baixos relleus d’estuc daurats i amb pintura al tremp, en bona part perduda. A la cara frontal s’hi poden veure dos personatges elegantment vestits, a l’esquerra un home mig assegut i a la dreta una dama; entremig hi ha una au semblant a un paó. A ambdues cares laterals, més estretes, hi ha una àguila que agafa un filacteri amb les potes. A la cara posterior un gos persegueix una llebre. Totes les figures es troben sobre un ric fons de motius vegetals estilitzats. Els reforços cantoners de les arestes són fets de llautó repussat amb un motiu cordiforme. Les mateixes posts laterals esbiaixades formen les quatre potes. La tapa, possiblement bombada, es va perdre; resta només una part de la frontissa rectangular. L’interior és folrat de sarja de cotó negre.
Es tracta d’una arqueta amatòria, és a dir, un objecte usat en el context del festeig, sovint com a regal del nuvi a la núvia. Les caixetes d’aquesta mena van ser molt freqüents a tota Europa durant la baixa edat mitjana i solen estar decorades, com en aquest cas, amb temes de tipus cortesà com ara parelles que festegen, animals exòtics o heràldics o indicacions ambientals, sobretot referents al jardí (aus exòtiques, una font), escenari del festeig per excel·lència. Aquest tipus concret d’arqueta és fruit de tallers barcelonins actius al primer quart del segle XV i se’n coneix una cinquantena d’exemplars semblants a tot el món. Un d’aquests, molt semblant al nostre objecte però havent conservat la tapadora, va esdevenir el reliquiari de la Santa Sandàlia de la Mare de Déu, que es venerava a Bellpuig de les Avellanes; avui es conserva al Museu de Lleida, junt amb dos altres arquetes del mateix tipus. És una bona mostra de com objectes d’aquest tipus, a causa de la seva condició luxosa, podien passar de l’àmbit profà per al qual havien estat concebuts a adquirir una funció religiosa, devocional o litúrgica.
Marc Sureda i Jubany
Sala22 ,Planta2
18 Pell
19 Orfebreria i metall
20 Forja
21 Ceràmica
22 Galeries d’estudi
Barcelona
Inicis del segle XV
Fusta, pastillatge d’estuc punxonat, daurat i policromat
17,5 x 27,5 x 18,3 cm
Procedència desconeguda
MEV 4158