Frontal d'altar de Sant Cebrià de Cabanyes

Anònim

Segon quart del segle XIV

Localització icon

La petita església de Sant Cebrià de Cabanyes data dels segles XI-XII. Va ser la seu d’una parròquia fins al segle  i el 1867 s’hi van suprimir totes les celebracions. El frontal amb escenes de la vida de sant Cebrià en va ser extret per exhibir-lo a l’Exposició Universal de Barcelona de 1888 i el 1899 va ingressar al Museu Episcopal de Vic. Mostra vuit escenes de la vida del sant, totes emmarcades amb arcs apuntats: predicació, declaració davant el procònsol, retir al desert, retorn a Cartago, judici del sant, camí del martiri, execució i enterrament. Com en altres frontals de la mateixa època, ací es prescindeix de la imatge central de Crist o de Maria en benefici de les escenes de la vida del màrtir. El frontal de Cabanyes s’inscriu en el corrent pictòric del gòtic lineal, originat a Anglaterra i al nord de França a les darreries del segle XIII i que es difongué per tot Europa al llarg de les dècades següents. Marisa Melero el va inscriure en el ressò dels tallers de la Cerdanya, un dels focus més importants d’introducció del gòtic lineal a Catalunya, probablement gràcies al patronatge dels reis de Mallorca, sobirans del Rosselló i en contacte amb la cort papal d’Avinyó.

4 Romànic

5–6–7–8 Gòtic

Lloc d’execució

Catalunya