Pintures murals de l'absis de Sant Sadurní d'Osormort

Mestre d'Osormort

Segon quart del segle XII

Localització icon

La presentació museogràfica del nou edifici ha permès exposar per primera vegada la totalitat dels fragments de les pintures murals de l'absis de Sant Sadurní d'Osormort, els quals no s'havien pogut exposar junts a causa de la manca d'alçada de les sales de l'antic edifici. L'autor d'aquest conjunt mural, conegut amb el nom de Mestre d'Osormort, és també l'autor de les pintures de l'església de Sant Martí del Brull i de Sant Joan de Bellcaire, al Baix Empordà. Estilísticament es caracteritza per l'expressió de les cares de les figures amb uns ulls molt grans i una mirada penetrant. L'anàlisi estilística també ha permès relacionar llunyanament aquest mestre amb el pintor que va decorar l'església aragonesa de Bagüés i la cripta de l'abadia de Saint-Savin sur Gartempe, al Poitou, regió relacionada comercialment en aquella època amb Catalunya. La decoració de la conca absidal estava presidida per la figura de la Mare de Déu envoltada dels símbols del Tetramorf, dels quals solament s'ha conservat la part inferior on es pot veure la màndorla i els peus de la Verge així com les extremitats inferiors del lleó de sant Marc i del bou de sant Lluc. A sota de la conca absidal hi ha les figures dempeus dels dotze apòstols. A sota dels apòstols hi ha representat el cicle de la creació de l'home i el pecat original: la creació d'Adam, Adam a la porta del Paradís, l'advertiment de no menjar de l'arbre prohibit, el pecat original i l'expulsió del Paradís. Aquestes pintures murals tenen els colors originals alterats atès que l'any 1936 es van veure afectades durant la Guerra en cremar-se l'altar barroc que hi havia al davant. Malgrat que l'església de Sant Sadurní d'Osormort va ser construïda al llarg de la segona meitat del segle XI, aquestes pintures murals es van realitzar al llarg del segon quart del segle XII.

L'arrencament de les pintures murals

4 Romànic

5–6–7–8 Gòtic

Lloc d’execució