Laterals d'altar

Mestre de Soriguerola

Finals del segle XIII

Localització icon

Procedent de l'església de Sant Miquel de Soriguerola, prop d'Urtx, a la plana de la Cerdanya, es conserva al Museu Nacional d'Art de Catalunya una taula dedicada a l'arcàngel sant Miquel que ha donat nom a un dels mestres més originals de la pintura catalana de finals del segle XIII actiu en el període de transició del romànic al gòtic. Aquestes dues taules laterals provinents d'una església indeterminada de la Vall de Ribes són obra d'aquest pintor, que es caracteritza per l'ús d'uns fons de colors molt vius, generalment vermells, grocs i verds, damunt dels quals dibuixa les figures amb unes línies molt perfilades de color negre. L'escena de l'arcàngel Miquel pesant les ànimes, anomenada psicòstasi, és molt semblant a la que apareix a la taula de Soriguerola i és sens dubte una de les més populars de l'art medieval català. L'arcàngel sosté la balança amb la figura nua d'una ànima que es decanta cap al costat de la salvació, mentre un dimoni amb un ganxo intenta decantar la balança cap al seu costat. L'altra taula, també relacionada amb la iconografia de la salvació, representa les figures dempeus de sant Pere, amb les claus del Paradís, dialogant amb l'apòstol sant Pau. Una de les característiques d'aquest mestre és la capacitat de síntesi narrativa de les escenes representades, les quals s'allunyen de l'art naïf o merament popular. Dintre de les obres influenciades pel mestre de Soriguerola, al Museu Episcopal de Vic es conserven dues taules laterals d'altar amb les figures de sant Pau i sant Pere procedents de Mogrony, exposades actualment al costat d'aquestes taules de la Vall de Ribes.

Localització

4 Romànic

5–6–7–8 Gòtic

Lloc d’execució