Compartir

Compartiment del retaule del monestir de Sant Joan de les Abadesses amb santa Llúcia

Renaixement

Joan Gascó, atribuït

1505

Localització icon

El nom de Llúcia, relacionat amb la llum i amb els ulls que la perceben, es troba a l'origen de la popular llegenda sobre aquesta santa: Llúcia preferí treure's els ulls i oferir-los al seu insistent pretendent abans que pecar. Per això tradicionalment se la invocava contra els mals de la vista. Ací la veiem asseguda, coberta d'un mantell vermell amb riques vores daurades, amb la corona de roses de la virginitat i la palma del martiri; a l'altra mà, el platet amb els ulls constitueix el seu popular atribut identificatiu. L'any 1505 Atanasi Oliver, canonge almoiner de Sant Joan de les Abadesses, costejà un retaule dedicat a santa Llúcia per a l'església del monestir. Amb tota probabilitat aquesta en fou la taula central; a Sant Joan es conserva una predel·la que potser també en va formar part. Com anys més tard en el cas de la santa Bàrbara de la Pietat de Vic, Joan Gascó s'inspirà en patrons italians per a elaborar un model de bellesa femenina molt característic, de rostre delicat i figura sòlida i consistent. Tanmateix, en aquesta obra primerenca resulta més palès el pes de l'herència tardogòtica, com es pot notar en la vora del pesant mantell o en el fons de la taula profusament gofrat i daurat, que recorda el del retaule de Sant Joan de Fàbregues. L'ús de procediments perspectius sumaris també es deixa veure en la geometria de l'escambell o, encara més, en la resolució del dosser.

Llegir més

Localització

Sala12 ,Planta1

9–10–11 Gòtic

12–13–14 Renaixement

15–16 Teixit i indumentària

17 Vidre

Detalls de l’obra

Lloc d’execució

Període

1505

Material

Pintura al tremp i oli sobre fusta

Dimensions

147 x 98 cm

Procedència

Provinent de l'església del monestir de Sant Joan de les Abadesses

Número d’obra

MEV 1033